Jaja.jpg

Jajka są zdrowe oraz pożywne. Tak uważano do końca lat 70., kiedy to rozpoczęła się ofensywa na cholesterol zawarty w żółtku jaj. Badania naukowe nie potwierdzają jednak, aby jedzenie jajek miało wpływ na poziom cholesterolu we krwi.

Jajka a cholesterol Obecność cholesterolu we krwi zależna jest od wielu czynników, w tym miedzy innymi od: wieku, genów, przebytych chorób, płci, wagi, sylwetki. Jest to składnik, który organizm ludzki potrafi wytworzyć samodzielnie. Warto wiedzieć również, że składniki jajek: lecytyna i wielonienasycone kwasy tłuszczowe zwalczają cholesterol oraz zmniejszają ilość trójglicerydów we krwi.

Ile jajek można zjeść? Na podstawie opinii Światowej Organizacji Zdrowia dopuszczalne jest spożywanie 10 jajek tygodniowo, z uwzględnieniem tych, które wykorzystywane są do produkcji makaronu czy ciast.

Specjaliści żywieniowi twierdzą, że na więcej jajek w tygodniu mogą sobie pozwolić te osoby, których dieta obfituje w owoce i warzywa. Jeśli jemy dania wykonane na bazie tłuszczu zwierzęcego, ilość spożywanych jajek powinna zostać ograniczona. Dietetycy oraz kardiolodzy przekonują, że osoba zdrowa może każdego dnia pozwolić sobie na zjedzenie jednego jajka. Jeśli jednak poziom cholesterolu we krwi jest podniesiony, w tygodniu ilość jajek powinna być zmniejszona do 2-3 sztuk.

Cenne składniki jajka Jajko uchodzi za najbardziej doskonały produkt pochodzenia zwierzęcego. W jego składzie znajduje się wiele cennych składników odżywczych, w tym każdy rodzaj aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm ludzki sam nie jest w stanie wyprodukować, a które to są potrzebne do prawidłowego jego rozwoju. Już dwa jajka zaspokajają 35% dziennego zapotrzebowania na aminokwasy.

W żółtku jaj znajduje się lecytyna, która zwalcza tłuszcz oraz cholesterol. Składnikiem lecytyny są wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które wykazują zbawienny wpływ na ciśnienie krwi, mają także właściwości przeciwzapalne i przeciwskrzepowe. Zaletą lecytyny jest również to, iż poprawia ona pracę wątroby oraz układu nerwowego.

Kolejnym, cennym składnikiem żółtka są barwniki – ksantofil i luteina, które czuwają nad walką z wolnymi rodnikami, chronią przed szkodliwym działaniem promieni UVA i UVB, zapobiegają odkładaniu się w ścianach tętnic złogów.

Jedzenie jajek wpływa również na poprawę skóry i wzmocnienie kości, a to ze względu na obecność w nich takich witamin jak: witamina A, D, E, witaminy z grupy B.

Przechowywanie jajek Jajka przechowywane w lodówce można trzymać nie dłużej niż 3 tygodnie. Przed ich włożeniem tam nie należy jajek myć, aby nie uszkodzić powłoki chroniącej je przed zepsuciem. Warto jednak pamiętać o tym zabiegu przed ich przyrządzaniem.

Przygotowywanie jajek Jajka wymagają odpowiedniego przygotowania. O ile surowe żółtko jest strawne tak samo, jak gotowane, o tyle zupełnie inaczej jest w przypadku białka. Aby było ono strawne, musi być ubite na pianę a to z kolei jest możliwe po dokładnym oddzieleniu go od żółtka.

Jajka można smażyć na maśle, bowiem białko ścina się już w temperaturze 60 stopni, a więc znacznie szybciej, aniżeli masło zaczyna się spalać. Najbardziej zdrowe są jednak jajka gotowane na miękko. Długie gotowanie jajek, powyżej 10 minut, obniża w nich poziom witamin oraz pozostałych składników odżywczych. Może ono także wywołać reakcję żelaza z siarką, co daje się zauważyć pojawieniem się wokół żółtka zielonej obwódki.

źródło: uroda-wdziek.pl